Borgere mod lufthavnsforurening 

Er en borgergruppe dannet af helt almindelige borgere på Amager.

Som almindelige borger på Amager er vi ikke imod Lufthavnen, der skaber arbejdspladser i Kommunen, men vi er imod den voldsomme udvidelse. 

 Københavns Lufthavn (CPH) vokser med egne ord til dobbelt størrelse. Den igangværende udvidelse skaber allerede mere forurening og støj på Amager, med konsekvenser for sundhed og trivsel for os og vores børn. 

Samtidig vil udvidelsen øge Lufthavnens CO2 udslip og dermed klimabelastningen, i strid med Paris-aftalen og Københavns mål om at ville være verdens første CO2-neutrale hovedstad. I løbet af de sidste 2-3 år har vi som borgere på Amager oplevet en mærkbar forøgelse af støj- og lugtgenerne fra Lufthavnen og vi er derfor bekymrede for, hvad en yderligere udvidelse vil betyde. 

Vi er ikke partipolitiske, men samarbejder gerne med politikere der vil være med til at sikre, at vi som borgere bliver hørt og at Amager fortsat kan være et sundt og godt sted at bo.

Vi vil arbejde for:

At der sikres en demokratisk, gennemsigtig og inddragende proces.
Vi mener ikke, at CPH har retten til at udvide yderligere før der er lavet en omfattende miljøvurdering (VVM-redegørelse) og iværksat en demokratisk høringsproces.

A
t der, som en del af miljøvurderingen (VVM), laves nye, uafhængige målinger af den eksisterende støj og luftforurening.
For eksempel i boligområder og børneinstitutioner i en langt større radius fra lufthavnen end i dag. Og at støjen i højere grad også måles gennem egentlige målinger og ikke kun beregninger, som de i høj grad er tilfældet i dag.

At der i miljøvurderingen inddrages ny viden om f.eks. støj og ultrafine partikler.
I den miljøvurdering, som skal laves i forbindelse med udvidelsen, vil vi arbejde for, at der ses bredt på de miljømæssige konsekvenser. Ny forskning peger på at støj og ultrafine partikler er farligere end hidtidig antaget. Vi vil kræve, at den ansvarlige myndighed Miljøstyrelsen, går aktivt ind i sagen.

Vil du være med til at gøre en forskel.

Her er udpluk af nogle forslag til hvad du kan gøre for at hjælpe.

Der er kun 7 andre lufthavne i Europa som er tættere på en storby end CPH, den største har 4 millioner årlige passagerer.. CPH har over 30 millioner

Brændstof forbrug i år (Liter)

CPH's kunder forbrænder i gennemsnit 11 liter "Diesel" i sekundet alene på starter, landinger og Taxiing.  

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Grundlag for ovenstående tæller: 

Der letter i gennemsnit 554 fly fra CPH lufthavn om dagen, (i ovenstående er det medregnet at den også er landet på et tidspunt) 

oag.com har lavet nogle målinger på brændstofsforbrug fra forskellige flytyper i processen fra Taxi out til Taxi in. 

I deres tests er de kommet frem til at de forskellige flytyper bruger mellem 400 kg og 3 ton brændstof for processen Taxi out, Take Off, Approach og Taxi in.

Vi har ikke medtaget climb og cruise i disse tal da vi kun er interesseret i forbruget over Amager. Grunden til at approach er med, er fordi den største mængde brændstof bruges ved motorbremsning 

I hele Danmark tanker man i gennemsnit 1.2 miliarder liter flybrændstof om året (Kilde: luftfart.dk) i snit bruger fly ca. 40-45% af deres brændstof på takeoff, taxi og approach.
Dvs. 42% af 1.200.000.000 er 504.000.000 liter om året for hele danmark. Hvis vi så antager at andre lufthavne bruger 20% af det samlede forbrug, så betyder det at CPH lufthavn forbrænder mere end 1.000.000 liter ufiltreret fossilt brændstof om dagen. 

NB! Dette er egne observationer, så det er ikke videnskabeligt understøttet, dog er beregningerne ret konservative og der er benyttet kilder af nyere dato som grundlag.

Følg os på Facebook

Mere end

2300

medlemmer

Meld dig ind i vores Facebook-gruppe og hjælp os med at blive hørt.

Støjen fra Københavns Lufthavn stiger Grafen viser at støjen fra Københavns Lufthavn er steget siden 2013 i takt med flere passagerer. I 2013 gik 22,4 mio. passagerer gennem Københavns Lufthavn, i 2018 var det tal vokset til godt 30 mio. passagerer. Med udvidelsesplanerne forventer Københavns Lufthavn at 40 mio. passagerer årligt vil gå gennem lufthaven, men udvidelsesplanerne skal sikre en kapcitet på 60. mio. passagerer, mere end 10 x Danmarks befolkningstal.
Kilder: CPH > Investor > Trafikstatistik, CPH årsrapport 2018 – Flystøj i Københavns Lufthavn.

© 2024 - Borgere mod lufthavnsforurening, med kærlighed til vores miljø og i dialog med vores omgivelser.